Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ), Nijmegen
Openbaar belang
1. Openbaar Belang
De Veiligheidsregio (VRGZ) is opgericht op 1 januari 2004 en bestaat uit de Regionale Brandweer Gelderland-Zuid (RBGZ), de gemeenschappelijke Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Gelderland-Zuid (GHOR) en de Regionale Ambulancevoorziening Gelderland-Zuid (RAV). De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid op een aantal taken. De kernactiviteiten van de VRGZ zijn:- Het instellen van de operationele dienstverlening van brandweer, ambulancezorg en meldkamer
- Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s en over het voorkomen, beperken en bestrijden van branden, rampen en crises
- Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing
2. Terugblik afgelopen jaar
De kernactiviteiten van de VRGZ staan centraal in de organisatie. Daarnaast vormt het Regionaal Beleidsplan (RBP) de kapstok van jaarplannen- en activiteiten. Er is in 2024 een nieuw RBP opgesteld. Dit RBP geldt voor de periode 2024 – 2027. De speerpunten zijn: sterk netwerk, wendbare en weerbare organisatie en informatiemanagement. In het kader van deze speerpunten zijn er in 2024 activiteiten uitgevoerd, zoals:- Plannen zijn geactualiseerd, zoals het dekkingsplan van de brandweer, zorgprofiel GHOR en communicatieplan.
- Project gebiedsgerichte aanpak natuurbrandbeheersing provincie Gelderland is opgepakt en wordt aan de hand van een uitvoeringsplan verder uitgewerkt.
- (Landelijke) ontwikkelingen krijgen steeds meer vorm en VRGZ speelt hier op in door bijvoorbeeld de doorontwikkeling van een veiligheidsinformatieknooppunt.
- De netwerkrol is verstevigd door het ontwikkelen van een Meerjarenprogramma Netwerkmanagement.
- Het versterken van crisisbeheersing, zoals het ontwikkelen van diverse tools en de veerkracht van de eigen crisisfunctionarissen.
- De ambulancezorg heeft conform afspraken met de zorgverzekeraar haar operationele prestaties uitgevoerd en er zijn urgentieklassen ingevoerd.
- Processen rondom personeel zijn geoptimaliseerd.
Daarnaast is er in 2024 een onderzoek gestart naar de kostenverdeelsystematiek en het vastgoed.
3. Verantwoording en vooruitblik
Wel worden (beleids)activiteiten door de VRGZ beïnvloed door externe ontwikkelingen, zoals:
de toegenomen militaire dreiging waardoor de overheid sterker gaat inzetten op adequate voorbereidingen en versterking van de weerbaarheid van overheid, bedrijven en burgers; de landelijke versterking van crisisbeheersing en informatiemanagement; de ontwikkeling naar toekomstbestendige brandweerzorg maar ook ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de financiële situatie van onze gemeenten. De invloed van deze ontwikkelingen kunnen vragen om het herzien of bijstellen van activiteiten.In 2025 worden de activiteiten die voortvloeien uit de speerpunten zoals benoemd in het RBP, verder uitgevoerd. Enkele activiteiten zijn: doorontwikkeling VRGZ (als netwerkorganisatie) en versterking crisisbeheersing. Ook wordt het onderzoek naar de kostenverdeelsystematiek en het vastgoed afgerond. Op dit moment is bekend dat de gemeente Beuningen een nadeelgemeente is.
(x € 1.000)
VRGZ
2023
2024
Balanstotaal
75.403
82.191
Eigen vermogen
10.151
9.635
Vreemd vermogen
65.252
72.556
Totaal exploitatie
95.572
100.377
Beuningen deelname %
3,5%
3,5%
Gemeentelijke bijdrage
1.603
1.713
Inventarisatie risico's
3.997
4.095
Weerstandsvermogen
254,0%
235,3%
Risico tekort Beuningen
36
32
Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO), Wijchen
Openbaar belang
1. Openbaar Belang
Het doel van deelname aan de centrumregeling IBO (Instituut bijzonder onderzoek) is het in regionaal verband uitvoeren van gemeentelijke taken op het gebied van handhaving. De gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering van de Participatiewet. Het 'inkomen'-deel van uitkeringen verstrekken doen we als gemeente voor de eigen inwoners. Het ‘handhavingsdeel’, ook wel bekend als uitkeringsfraude, is belegd bij het IBO. IBO is een gemeentelijk samenwerkingsverband. De cijfers over 2024 betreft de begroting 2024 van het IBO aangezien er nog geen jaarrekeningstukken voorhanden zijn.(x € 1.000)
IBO
2023
2024 Begr
Balanstotaal
160
148
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
160
148
Totaal exploitatie
518
561
Beuningen deelname %
15,6%
16,4%
Gemeentelijke bijdrage
81
92
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Milieusamenwerking en afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN), Nijmegen
Openbaar belang
1. Openbaar belang
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (GR MARN) is een gemeenschappelijke regeling met acht deelnemende gemeenten in de regio Nijmegen. De gemeenschappelijke regeling (GR) behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van milieu, waaronder een doelmatige en milieu-hygiënische verantwoorde verwerking van afvalstoffen. In het bijzonder houdt de GR MARN zich bezig met het aandeelhouderschap in de afvalenergiecentrale ARN B.V. in Weurt.De MARN heeft geen gronden meer in eigendom en de projectorganisatie is opgeheven. De MARN verzorgt vanuit de GR zelf actief geen projecten meer. De GR blijft in stand en richt zich dus vooral op de rol van aandeelhouder en leverancier van afval en grondstoffen aan ARN B.V. Daardoor blijven onderwerpen over afval en aan te leveren grondstoffen een rol spelen.
Het Algemeen Bestuur besloten dat de MGR vanaf 2025 verschillende (bedrijfsvoerings)diensten uit gaat voeren voor de GR MARN. De MGR neemt deze taken over van Dar N.V., met uitzondering van de secretarisrol. Deze blijft belegd bij Dar.
Er is behoefte bij zowel GR MARN als ARN om de wensen van gemeenten op het gebied van de energietransitie af te stemmen op de mogelijkheden binnen het portfolio van ARN en deze in te zetten op de meest kansrijke projecten. Hiervoor is in 2024 een adviseur energietransitie aangesteld om de kansen en mogelijkheden bij de gemeenten in beeld te brengen en het bestuur hierover te adviseren en te ondersteunen bij dit proces. In de tussenevaluatie (Roadmap energiesysteem RvN) zijn de eerste resultaten en aanbevelingen opgenomen. De volgende mogelijkheden en concrete projecten op het gebied van de warmtetransitie en (het verlichten van) netcongestie zijn geïdentificeerd:
- Warmtecluster ARN (gemeenten Beuningen/Wijchen/Nijmegen/Heumen
- Inkoppeling zon & wind bij de ARN (smart grid)
- Inzet van duurzame gassen (H2 en groengas)
- Ontwikkeling lokale assets & asset gerelateerde kennis.
Het traject rondom de inkoppeling van zon & wind loopt inmiddels en wordt op dit moment gefinancierd vanuit de Regiodeal. Zowel de ARN als de MARN zijn hierbij betrokken. Over het warmtecluster lopen gesprekken tussen de gemeenten en onder andere de GMR (regionale aanpak warmte).
De opties van de benodigde inzet qua menskracht en middelen worden verder in beeld gebracht. Hierover wordt in een eerstvolgende evaluatie terugkoppeling gegeven zodat duidelijk wordt wat nodig is om te kunnen sturen op het strategisch beleid van ARN.
(x € 1.000)
MARN
2023
2024
Balanstotaal
10.960
11.170
Eigen vermogen
8.865
9.331
Vreemd vermogen
2.096
1.839
Totaal exploitatie
862
1.992
Beuningen deelname %
8,0%
8,0%
Gemeentelijke bijdrage
-54
-169
Inventarisatie risico's
1.702
1.702
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN)
Openbaar belang
1. Openbaar belang
ODRN voert voor de deelnemers taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het kader van het omgevingsrecht. Naast milieutaken zijn vanaf 1 januari 2017 ook de BRIKS-taken (bouwen, reclame, inritten, kappen en slopen) uitbesteed aan ODRN.
De jaarlijkse werkzaamheden van ODRN liggen vast in het Werkplan. Het Werkplan bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken (vergunningverlening, toezicht/handhaving en advisering). Daarnaast zijn een aantal projecten gepland.2. Terugblik afgelopen jaar
De jaarlijkse werkzaamheden van ODRN liggen vast in het Uitvoeringsprogramma VTH. Het programma bevat een beschrijving van de reguliere werkzaamheden voor de Milieu- en BRIKS-taken (vergunningverlening, toezicht/handhaving en advisering). Daarnaast zijn een aantal projecten gepland.In 2024 is in totaal € 1.902.155 uitgegeven voor de uitvoering van de reguliere milieu- en BRIKS-taken door de ODRN (BRIKS: € 1.205.643, Milieu € 529.525 en milieuprojecten € 166.946).
De realisatie van ODRN voor de BRIKS-taken is 77% en voor de milieutaken 80%. De realisatie blijft vooral achter doordat voor 2024 is uitgegaan van de realisatie in voorgaande jaren, terwijl bijvoorbeeld het aantal aanvragen om een bouwvergunning fors lager ligt. Verder draagt de krapte op de arbeidsmarkt bij aan het achterblijven van de productie.Opbrengsten Bouwleges
De opbrengsten zijn afhankelijk van het aantal bouwvergunningen dat wordt aangevraagd en van het moment waarop de vergunning wordt verleend. Daarin valt niet te sturen. Voorgaande jaren zagen we oplopende bouwleges inkomsten. In 2023 en 2024 zijn echter minder bouwvergunningen verleend. Vooral het aantal grote bouwprojecten bleef achter. Hierdoor zijn minder leges ontvangen dan begroot.Ontwikkelingen
- Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen (deels) in werking getreden. De implementatie van deze wetten hadden gevolgen voor de werkprocessen en de bedrijfsvoering van de ODRN en gemeente Beuningen. Eind 2023 is er een hausse aan vergunningaanvragen ingediend onder het oude regime. De behandeling van deze procedures liep door in 2024.
- Er is een nieuw zaaksysteem geïmplementeerd en per 1 januari 2024 in gebruik genomen. Ook is een nieuw financieel systeem is in gebruik genomen voor onder andere facturering, salariëring, declaraties en tijdschrijven.
- 2024 stond in het teken van de ontvlechting van de BRIKS-taken met de gemeente Nijmegen. Samen met de gemeente Nijmegen is een sociaal plan opgesteld en vastgesteld. Daarnaast is er een akkoord bereikt over de frictiekosten van de overhead die ontstaat in de jaren 2025 tot en met 2027.
- Door het terugnemen van de BRIKS-taken door Nijmegen is gewerkt aan de herstructurering van de afdeling BRIKS van de ODRN. Deze nieuwe afdeling voert de BRIKS-taken uit voor provincie Gelderland en Overijssel en gemeenten Berg & Dal, Heumen en Beuningen.
- In 2023 is een nieuw regionaal VTH-beleid voor gemeenten vastgesteld. Op basis hiervan is in 2024 een gezamenlijk Uitvoeringsprogramma 2025-2026 opgesteld. De besturen van de ODRN en de ODRA hebben de wens uitgesproken voor samenwerking tussen beide diensten. In 2024 is een start gemaakt met een fusietraject met als doel om begin 2026 een juridische fusie te realiseren. Een fusie versterkt de expertise, verhoogt de efficiëntie, de robuustheid en de innovatiekracht van de diensten.
- Omgevingsdienst NL heeft, als onderdeel van het Interbestuurlijk programma (IBP), een methodiek voor visitatie van omgevingsdiensten opgezet. Met een visitatie wordt door het afnemen van interviews het functioneren van de organisatie in een beeld gebracht. De visitatie heeft als doel van de visitatie om te komen tot een continue verbetering van de uitvoering van de VTH-taken, het verhogen van bestuurlijke betrokkenheid bij omgevingsdiensten en het leveren van input voor het jaarlijkse rapport "Staat van het VTH-stelsel". Uit de visitatie die in 2024 is uitgevoerd bij ODRN kwamen aanbevelingen naar voren. Op basis hiervan is een Verbeterplan opgesteld.
(x € 1.000)
ODRN
2023
2024
Balanstotaal
5.542
6.104
Eigen vermogen
203
556
Vreemd vermogen
5.338
5.548
Totaal exploitatie
26.571
29.231
Beuningen deelname %
7,41%
7,38%
Gemeentelijke bijdrage
1.970
1.902
Inventarisatie risico's
1.057
1.098
Weerstandsvermogen
30%
84%
Risico tekort Beuningen
32
8
Gemeentelijke gezondheidsDienst (GGD), Nijmegen
Openbaar belang
GGD Gelderland-Zuid omvat veertien gemeenten. De hoofdtaak van een GGD is - op basis van de Wet Publieke Gezondheid - het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners op alle leeftijden. Dit doet de GGD in samenwerking met de inwoners, maar ook met partners in de zorg, onderwijs, welzijn en veiligheid. Speciale aandacht gaat uit naar kwetsbare groepen in de samenleving. De gemeente moet ter uitvoering van de gezondheidstaken een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in stand houden (artikel 14 lid 1 Wpg).
Algemene Gezondheidszorg
Vaccinaties en bestrijding infectieziekten
Ook in 2024 zijn mensen in de regio gevaccineerd tegen corona. Er zijn in totaal 89.605 mensen gevaccineerd. Dit is 95% van de door het RIVM geplande vaccinaties. Ook zijn jongvolwassenen (19 t/m 26-jarigen) gevaccineerd tegen HPV. In 2024 zag de GGD een forse toename in meldingen van meldingsplichtige infectieziekten. Deze forse toename van meldingen kwam vooral door kinkhoest en bof in de 1e helft van 2024.Toezicht kinderopvang
De wettelijke plicht om op alle locaties in de kinderopvang in Beuningen (kindercentra en gastouderbureaus) inspectie uit te voeren in 2024, is volledig gerealiseerd. Ook de wettelijke verplichting om 50% van de gastouderlocaties te bezoeken is gerealiseerd. Daarmee is in 2024 voldaan aan de wettelijke kaders voor toezicht kinderopvang.Jeugdgezondheidszorg
Oekraïense kinderen
In 2024 is de JGZ-zorg op de Asdonck locatie in Beuningen gecontinueerd. Alle baby’s en kinderen (0-18 jaar) ontvingen een verpleegkundige intake, medisch onderzoek, vaccinaties en reguliere contactmomenten.Bijzonder Zorg
Meldpunt Bijzondere Zorg
Het aantal trajecten van Meldpunt Bijzondere Zorg is de afgelopen jaren gestegen. De stijging komt doordat er meer kwetsbare mensen in beeld komen en door een toename van (lichtere) meldingen die eigenlijk bij het lokale veld of een betrokken zorgaanbieder terecht moeten komen. De gemeenten en MBZ hebben regionale samenwerkingsafspraken gemaakt. Het doel is om meldingen en casussen sneller op de juiste plek te krijgen.Gezond Leven
Gezondheidsmakelaars
De gezondheidsmakelaar heeft met het bestaande project SchoolsOUT samen met vier scholen activiteiten in de Coming Out-week georganiseerd om aandacht te geven aan gender- en seksuele diversiteit. Ook hebben de gezondheidsmakelaars in Beuningen een start gemaakt met de inrichting van de ketenaanpak kind naar gezond gewicht en tegengaan van overgewicht bij volwassenen. Ze zijn voor deze ketenaanpakken ook aangesloten op de regionale werkgroepen vanuit het Integraal Zorgakkoord.Veilig Thuis
In 2024 is er door Veilig Thuis geïnvesteerd in extra voorlichtingsbijeenkomsten op scholen. Aanvullend is Veilig Thuis aan het eind van 2024 gestart met de zogenaamde triagetafel. Dit is een werkwijze die bij Veilig Thuis Zuid-Limburg succesvol is. Veilig Thuis gaat langs bij het wijkteam met casussen uit die gemeente. Aan de triagetafel worden de meldingen op inhoud besproken en aangevuld door de deelnemers. Zo willen we in gezamenlijkheid komen tot een gedegen en gedragen triagebesluit. Beuningen is hierbij pilotgemeente in de regio.Onderzoek Informatie en Advies
Het programma Onderzoek Informatie en Advies heeft in 2024 onder meer een bijdrage geleverd aan de uitvoering van gezondheidsmonitors. Op basis van de data uit de gezondheidsmonitor Volwassenen en Ouderen zijn de wijk- en buurtcijfers gepubliceerd. De resultaten voor de doelgroep jeugd (middelbare scholieren, inclusief het voortgezet praktijkonderwijs 13-16 jaar) zijn in het najaar gepubliceerd op (sub)regio- en gemeenteniveau. Ook is het aanbod en structureel gebruik van dashboards en rapportages in 2024 bij verschillende teams binnen de GGD doorontwikkeld. Zo blijven ze optimaal aansluiten bij de steeds veranderende informatiebehoefte uit het werkveld.Verantwoording en vooruitblik
De GGD heeft verantwoording afgelegd in de jaarrekening 2024.
In september heeft het Algemeen Bestuur een begrotingswijziging 2024 vastgesteld. Het betrof een begrotingswijziging voor een totaalbedrag van € 177.462 om een aanpassing door te voeren vanwege het Rijks Vaccinatie Programma. Er zijn vaccinatieschema’s toegevoegd voor maternale kinkhoest, en voor het Rota virus. De uitvoering van de vaccinaties door de JGZ krijgen de gemeenten gecompenseerd door het Rijk via het gemeentefonds.Enkele onderwerpen die in het komende jaren spelen zijn:
- Landelijke bezuinigingen
De aangekondigde bezuinigingen van het Ministerie van VWS hebben een grote impact op de continuïteit van de GGD en op de dienstverlening aan inwoners. Dit betreft zowel de directe landelijke bezuinigingen (in totaal € 893.500 voor GGD Gelderland-Zuid) van het Kabinet Schoof op gelden die VWS verstrekt aan de GGD’en ten behoeve van het versterken van de infectieziektebestrijding, pandemische paraatheid, de informatie-infrastructuur en werkzaamheden op seksuele gezondheid, als de middelen die het Rijk via de gemeentelijke SPUK’s (10% korting) inzet om effectieve preventieve aanpakken in de regio te stimuleren. Deze laatste landelijke bezuinigingen raken naast afdeling AGZ ook de afdelingen Gezond Leven en JGZ. Door de bezuiniging van circa 9 ton zal de GGD minder activiteiten uitvoeren op de bovengenoemde inhoudelijke werkvelden.
- Stijgende instroom Bijzondere Zorg
Het aantal uniforme trajecten dat Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) blijft stijgen. Met de structurele bijdrage van € 300.000 met ingang van 2025 is het mogelijk tekort gedaald tot € 200.000. Hiervoor is nog geen structurele oplossing; dit blijft een risico voor de gemeenten. In 2025 blijven gemeenten en MBZ zich inspannen om een afname van trajecten bij MBZ te bewerkstelligen.
(x € 1.000)
GGD Geldeland-Zuid
2023
2024
Balanstotaal
32.088
31.518
Eigen vermogen
3.144
2.276
Vreemd vermogen
28.944
29.242
Totaal exploitatie
52.713
52.993
Beuningen deelname %
4,06%
3,99%
Gemeentelijke bijdrage
1.474
1.618
Inventarisatie risico's
3.214
4.264
% Weerstandsvermogen
77%
39%
Risico tekort Beuningen
30
104
Munitax, (Beuningen)
Openbaar belang
Munitax is binnen de gemeente Beuningen de uitvoeringsorganisatie van deze lichte juridische vorm van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De deelnemers zijn de gemeenten Heumen, Wijchen, Berg en Dal, Druten en Beuningen.
De taken zijn:
- de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ);
- het administreren van de relevante vastgoedgegevens;
- het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en aan derden.
De organisatie voert het gehele belastingproces uit van aanslagoplegging tot inning. De totale kosten worden verdeeld op basis van afgenomen producten (aantal objecten, aanslagen, hondenregistraties, bijzondere aanslagen, dwangbevelen en kwijtscheldingen).
Munitax staat voor kwaliteit en efficiënt werken. Dit merken de deelnemende gemeenten en hun inwoners. De organisatie is continu bezig met het optimaliseren van de dienstverlening. Verbetering van (interne) processen, digitalisering en het uitbreiden en delen van kennis zijn daarbij essentieel. Transparant zijn naar de inwoners, bedrijven en deelnemende gemeenten is het doel. Informeel contact is daarbij erg belangrijk. Daarom wordt persoonlijk en telefonisch contact aangemoedigd. Want een eenvoudig telefoontje met een van de specialisten kan veel verhelderen.
Bezwaarschriften 2024
(x € 1.000)
Munitax
2023
2024
Balanstotaal
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Totaal exploitatie
4.747
5.456
Beuningen deelname %
17,7%
17,5%
Gemeentelijke bijdrage
840
955
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN)
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners met een beperking. Daardoor neemt de zelfredzaamheid en deelname aan het maatschappelijk verkeer van inwoners toe.
In Beuningen verzorgt de BVO DRAN naast het vraagafhankelijk vervoer (het zogenaamde sociaal vervoer of Wmo-vervoer) ook het leerlingenvervoer en het Jeugdwet vervoer.
Terugblik afgelopen jaar
- In 2024 heeft de BVO DRAN diverse taken uitgevoerd. Allereerst de reguliere werkzaamheden, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen en het onderhouden van de contacten met diverse partners, zoals de provincie Gelderland.
- BVO DRAN heeft in overleg met gemeenten het contract ...met het callcenter verlengd, het bestaande contract gaf die mogelijkheid. Ook zijn alle telefoonnummers gewijzigd naar 088-nummers vanuit het juridisch argument, dat extra kosten (boven gebruikelijke belkosten) niet in rekening mogen worden gebracht bij de inwoner.
- Voor het routevervoer dat al aanbesteed was, is bij de verlenging per 1 augustus 2024 een additionele vergoeding afgesproken voor de inzet van zero emissie voertuigen. Voor het vraagafhankelijk vervoer dat al aanbesteed was, is dit in de eerste verlengingsperiode nog niet noodzakelijk gebleken. Voor de jaren na 2026 wordt hiermee wel rekening gehouden.
- Voor percelen waar geen contractverlenging was overeengekomen, heeft in februari 2024 een nieuwe aanbesteding plaatsgevonden. Zero emissiekosten zijn in deze contracten onderdeel van het tarief als het personenauto's en taxibusjes betreft. Infasering m.b.t. rolstoelbussen vindt op een later moment plaats.
- De doorontwikkeling naar vervoer o.b.v. zero emissie blijft aandacht vragen in de samenwerking.
- In november is op verzoek van de gemeenteraad Arnhem een intergemeentelijk onderzoek gestart, waar alle GR-deelnemende gemeenten hun medewerking aan verlenen. Dit onderzoek is bedoeld om een vergelijking te maken tussen data en beleidskeuzes, en heeft het voordeel dat alle deelnemende gemeenten kennis mogen nemen van de inzichten die het onderzoek oplevert. Het onderzoek wordt naar verwachting in 2025 afgerond.
- Het tekort aan chauffeurs blijft een thema waar we gezamenlijk zoeken naar oplossingen in de uitvoering van het vervoer, waaronder mogelijk invoeren van vaste instroommomenten.
- Het verminderen van instroom leerlingenvervoer door het vergroten/aanleren van het zelfstandig reizen krijgt blijvend aandacht.
- De gemeenten en BVO DRAN werken nauw samen om grip te krijgen op de kostenontwikkeling vervoer wat een vast onderwerp op de agenda is. De toename van vergrijzing is een thema wat hierin de komende jaren een rol speelt.
Verantwoording en vooruitblik
De BVO DRAN legt jaarlijks verantwoording af over bovenstaande thema's in hun jaarrekening. De jaarrekening van 2024 zal in april 2025 beschikbaar zijn op de website van de BVO DRAN (www.vervoersorganisatie.nl). Verder gaat de GR in hun kaderbrief voor 2026 dieper in op de actualiteiten.(x € 1.000)
BVO DRAN
2023
2024
Balanstotaal
10.691
10.103
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
10.691
10.103
Totaal exploitatie
20.225
22.384
Beuningen deelname %
2,9%
2,5%
Gemeentelijke bijdrage
592
562
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR), Nijmegen
Platformfunctie
Werkbedrijf
Het afgelopen jaar is er in lijn met het regionaal beleidsplan, speciale aandacht geweest voor de volgende thema’s:
- Plaatsingen op werk
- WerkBedrijf realiseerde in 2024 1.504 plaatsingen, een stijging ten opzichte van vorig jaar (1.397). De trend waarbij relatief meer mensen parttime dan fulltime aan het werk gaan, zet zich voort. Van de plaatsingen waren 665 fulltime en 839 parttime.
- 55-plussers en statushouders
- WerkBedrijf plaatste 116 kandidaten van 55 jaar en ouder, iets meer dan in 2023 (114), terwijl het aantal 55-plussers in de dienstverlening daalde van 425 naar 390. Het aantal statushouders in de dienstverlening steeg van 293 in 2023 naar 326 in 2024, terwijl het aantal plaatsingen gelijk bleef op 116.
WerkBedrijf legt jaarlijks verantwoording af over deze thema’s in hun jaarrekening. De jaarrekening van 2024 zal begin april beschikbaar zijn op de website van WerkBedrijf . Verder zal WerkBedrijf in hun kaderbrief voor 2026 dieper ingaan op de actualiteiten.
Openbaar belang
Het doel van deelname aan de module WerkBedrijf is het in regionaal verband uitvoeren van gemeentelijke taken op het gebied van re-integratie. De gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering van de Participatiewet. Het 'inkomen'-deel (uitkeringen verstrekken) doen we als gemeente voor de eigen inwoners. Het 'werk'-deel doen we regionaal, deze taken zijn neergelegd bij WerkBedrijf.
WerkBedrijf is een samenwerkingsverband van gemeenten, UWV, sociale werkvoorziening (SW-bedrijf Breed) en aanbieders van arbeidsmatige dagbesteding. De gemeenten hebben samen een GR opgericht; UWV en andere partners zijn geen formele partij bij deze GR, maar werken wel samen met WerkBedrijf.
iRvN
Doelstelling van deze samenwerking is om te komen tot een efficiënte uitvoeringsorganisatie op het gebied van informatiemanagement en automatisering die de dienstverlening aan de deelnemende gemeenten centraal stelt. De ontwikkelingen op het vlak van digitalisering gaan snel en zijn van grote invloed op de dienstverlening van onze gemeente. Informatiebeveiliging en privacy spelen een steeds belangrijkere rol. Om onze dienstverlening goed in te richten is het nodig dat we onze informatievoorziening op orde hebben en verder ontwikkelen.
Openbaar belang
Informatievoorziening is belangrijk in onze maatschappij. Het snel verkrijgen, verwerken, (waar nodig) delen en versturen van informatie is een zeer belangrijke randvoorwaarde om als gemeente goed te kunnen functioneren voor inwoners, andere overheden, bedrijven, instellingen.
(x € 1.000)
MGR
2023
2024
Balanstotaal
27.511
32.367
Eigen vermogen
0
242
Vreemd vermogen
27.511
32.125
Totaal exploitatie
98.236
103.823
Beuningen deelname %
6,1%
6,5%
Gemeentelijke bijdrage
5.136
5.477
Inventarisatie risico's
5.852
4.355
% Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
486
351
- Plaatsingen op werk
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
1. Openbaar belang
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (verder GMR) is opgericht op 1 januari 2021. De GMR bestaat uit de volgende 18 gemeenten: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Montferland, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. De GMR is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen en is bedoeld om de regionale samenwerking te versterken en om de regio meer slagkracht en lobbykracht te geven voor de grote opgaven die op de regio afkomen zoals woningbouw, mobiliteit en duurzaamheid. Daarnaast biedt de GMR in regionaal verband een platform voor een transparante en democratisch gelegitimeerde regionale besluitvorming.2. Terugblik afgelopen jaar
Na het opbouwen van de organisatie in 2021 en het concretiseren van de opgaven in 2022 en 2023 is in 2024 de focus verschoven naar de uitvoering: het oppakken van de vele programma's en projecten die vallen onder de vijf opgaven (Groene Groeiregio, Verbonden Regio, Circulaire Regio, Productieve Regio, Ontspannen Regio). Hiervoor was de regionale agenda 2023-2024 leidend. De GMR presenteert elk kwartaal een rapportage waarin concreet wordt aangegeven wat in dat kwartaal is bereikt in de vijf opgaven.3. Verantwoording en vooruitblik
De GMR legt verantwoording af in het jaarverslag. In het voorjaar van 2025 legt de GMR de regionale agenda 2026-2029 en de begroting 2026-2029 voor aan de gemeenten.(x € 1.000)
Groene Metropoolregio Arnhem-nijmegen
2023
2024
Balanstotaal
5.705
7.100
Eigen vermogen
381
372
Vreemd vermogen
5.324
6.729
Totaal exploitatie
8.054
10.436
Beuningen deelname %
3,39%
3,43%
Gemeentelijke bijdrage
223
254
Inventarisatie risico's
n.v.t.
n.v.t.
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
Risico tekort Beuningen
n.v.t.
n.v.t.
Aandelen
De gemeente bezit aandelenpakketten bij Bank Nederlandse Gemeenten B.V., Vitens N.V. Dar N.V. en Leisurelands B.V. waarbij we bestuurlijke zeggenschap hebben in de Algemene Vergadering voor aandeelhouders.
Bank Nederlandse Gemeenten B.V. (BNG) (gegevens o.b.v. jaarverslag 2024)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De BNG is als privaatrechtelijke organisatie de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Als aandeelhouder hebben we stemrecht in de organisatie.
Deelnemende partijen
Aandeelhouders zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Met gespecialiseerde dienstverlening wil de BNG bijdragen aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
14.040 (0,025% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 127,941 miljoen
Dividend
Het dividend over 2023, 50% van de nettowinst, bedraagt voor gemeente Beuningen € 35.240 ofwel 2,51 per aandeel en wordt in 2025 verantwoord.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
14.040 x € 80,23 (eigen vermogen per aandeel) = € 1.126.430
Boekwaarde aandelen
€ 30.948
Stille reserve
€ 1.095.482
Vitens N.V. (gegevens o.b.v. jaarverslag 2023)
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Vitens wint, zuivert en levert jaarlijks meer dan 340 miljard drinkwater aan 6 miljoen klanten. De primaire taak is om te zorgen voor betrouwbaar drinkwater: 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Nu én in de toekomst.
Deelnemende partijen
De provincies en de meeste gemeenten in het verzorgingsgebied zijn de publieke aandeelhouders. Het verzorgingsgebied in Nederland bestaat vooral uit de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht, Overijssel en enkele steden in Noord-Holland en Drenthe.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Als drinkwaterleverancier heeft Vitens zowel directe als indirecte invloed op haar omgeving. De directe invloed uit zich in het verbeteren van de volksgezondheid in Nederland door het leveren van betrouwbaar drinkwater. De indirecte invloed uit zich door duurzame bedrijfsvoering door onder meer op het verminderen van CO₂-uitstoot, hergebruik van reststromen en het bevorderen van de biodiversiteit in waterwingebieden. Tot slot stimuleert Vitens duurzaam watergebruik bij klanten.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
24.035 (0,416% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 2.237,4 miljoen
Dividend
Over het boekjaar 2023 is geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Al het eigen vermogen dat Vitens heeft kunnen opbouwen, wordt gebruikt voor de investeringsopgave van Vitens.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
24.035 x € 117,31 (eigen vermogen per aandeel) = € 2.819.546
Boekwaarde aandelen
€ 24.035
Stille reserve
€ 2.795.511
DAR (gegevens o.b.v. jaarverslag 2023)
Vestigingsplaats
Nijmegen
Doel
De activiteiten en haar groepsmaatschappijen bestaan voornamelijk uit de exploitatie van een bedrijf op het gebied van milieuverantwoord afvalbeheer, reiniging en groen- en grijsonderhoud, met inachtneming van de ter zake bestaande wetten, van overheidswege gegeven voorschriften, alsmede de voorwaarden en afspraken zoals deze zijn opgenomen in de afgesloten inbestedingscontracten.
Deelnemende partijen
De gemeente Nijmegen, Berg en Dal, Druten, Wijchen, Heumen, Beuningen en Mook en Middelaar.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Aantal aandelen gemeente Beuningen
3.416 ( 3,11% van het totaal aantal aandelen)
Balanstotaal
€ 25,079 miljoen
Dividend
Over 2023 is geen dividend uitgekeerd.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
3.416 X € 118,66 (eigen vermogen per geplaatst aandeel) = € 405.343
Boekwaarde aandelen
€ 271.665
Stille reserve
€ 133.678
Leisurelands (gegevens o.b.v. jaarverslag 2023)
Vestigingsplaats
Arnhem
Doel
Leisurelands wil voorop lopen in de recreatie- en evenementenmarkt door het continu verbeteren van de kwaliteit en het zo snel mogelijk inspelen op de veranderende wensen van de consument. Het thema Duurzaam Recreëren is het fundament onder alle activiteiten. Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie. Er worden 20 recreatiegebieden beheerd in Nederland.
Deelnemende partijen
In totaal 22 gemeenten uit de provincie Gelderland en de deelnemers van de Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Achterhoek Liemers.
Openbaar belang en ontwikkelingen
Leisurelands wil een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren en verduurzamen van de leefomgeving en de optimalisering van haar maatschappelijk rendement als organisatie.
Duurzaam recreëren steunt op vijf pijlers:
1. het borgen van een groene, gezonde omgeving;
2. veiligheid en ‘crowd management’;
3. verhogen van maatschappelijk rendement;
4. energieneutraal opereren, energie genereren;
5. kennis delen en uitbouwen.
Aantal aandelen gemeente Beuningen
5.148 van de 196.707 geplaatste en volgestorte aandelen (2.62%)
Balanstotaal
€ 97,866 miljoen
Dividend
Leisurelands keert geen dividend uit. De regeling voor de bestemming van de winst is opgenomen in artikel 21 van de statuten van de vennootschap. Deze regeling houdt in dat de winst ter beschikking staat van de Algemene Vergadering.
Intrinsieke waarde aandelen gemeente Beuningen
5.148 x € 413,17= € 2.126.999
Boekwaarde aandelen
€ 5.148
Stille reserve
€ 2.121.851