5. Omgeving

Doelen en financiën

Aantrekkelijk wonen
1. Perspectief en kwaliteit

  • We beleid opgesteld voor het kommengebied;
  • Het projectmatig werken binnen woningbouw doorontwikkeld;
  • Ingezet op het afhandelen van openstaande verzoeken.

2. Openbare ruimte

  • Meldingen over de openbare ruimte afgehandeld via ons reguliere proces van meldingssysteem;
  • Subsidies versterkt voor afkoppeling van regenwater en Operatie Steenbreek.
  • Het parkeren op de Klef in Ewijk effectiever én groener ingericht.

3. Veilig bereikbaar

  • Actieve verplaatsing per fiets of voet gestimuleerd door gedragscampagnes (Fietsverlichtingscampagne, MONO), verkeerseducatieprojecten voor kinderen (High Five) en opfriscursussen voor ouderen (Doortrappen).
  • Een Mobiliteitsvisie en het mobiliteitsplan opgesteld.

Zuinig op ons klimaat
1. Klimaateffecten

  • Starten met de voorbereiding van het project Kennedystraat oost (rioolvervanging en aanleg HWA-riool);
  • Aandacht besteden aan operatie Steenbreek samen met onze groene partners.

2. Energietransitie

  • Er is een cijfermatige analyse gedaan van de drie subdoelen van de Energievisie: energie besparen, duurzame opwek en verminderen fossiel verbruik. Deze analyse is uitgevoerd op basis van de Regionale Klimaatmonitor. De resultaten nemen we mee in de nieuwe Energievisie.
  • We hebben een Europese aanbesteding gehouden voor het invullen van de middelen van het Nationaal Isolatieprogramma. Op basis daarvan zijn twee subsidieregelingen uitgewerkt voor onze Lokale Aanpak Isolatie. Beide regelingen geven inwoners financiële middelen om hun woning te verduurzamen.
  • De Verrijking RES 1.0 en het Regionaal Uitvoeringsplan Energiesysteem (RUE) zijn het resultaat van het samenwerkingsproces in de regio. Het RUE is het resultaat van het proces van Integraal Programmeren: het bij elkaar brengen van data en ruimtelijke plannen om keuzes te maken over het energiesysteem. De Verrijking RES 1.0 is een evaluatie van de stand van zaken.
  • Samen met de buurgemeenten Wijchen en Heumen is gewerkt aan een studie voor een collectief warmtenet. Dit leidde tot het voorkeursscenario voor de drie gemeenten. In april 2024 werd dit resultaat gepresenteerd aan het college, dat moest beslissen over de vervolgstappen: een verdiepende haalbaarheidsstudie voor Beuningen. De raad werd in het voorjaar van 2024 geïnformeerd via een raadsinformatiebrief. In het najaar van 2024 waren informatieve bijeenkomsten voor college en raad. Deze bijeenkomsten gingen over de rol van gemeenten in de warmtetransitie en de juridische aspecten van warmtenetten.
  • In de zomer van 2024 werd een meervoudig onderhandse aanbesteding gestart voor de haalbaarheidsstudie. Eind oktober begon een extern bureau met de verkennende fase. Tussen oktober en december 2024 werden gesprekken gevoerd om kennis te delen en aandachtspunten op te halen. Een stuurgroep en projectgroep werden opgericht, waaraan alle betrokken partijen deelnemen. De verkennende fase wordt begin maart 2025 afgerond en moet leiden tot een Intentieovereenkomst om verder te werken aan de studie.
  • De activiteiten voor energiebesparing in woningen worden uitgevoerd via het programma Energiek Beuningen. De gemeente Beuningen neemt deel aan het Nationaal programma lokale warmte (NPLW), dat helpt bij kennisontwikkeling over de warmtetransitie. Via dit programma worden webinars en werkbijeenkomsten georganiseerd over nieuwe wet- en regelgeving en vormgeving van het nieuwe warmteprogramma.

3. Milieubeleid

  • Voor de subsidie verwijderen rookgaskanalen hebben we een regeling opgesteld. Bij elke aanvraag wordt afzonderlijk beoordeeld of subsidie wordt toegekend.
  • Met gemeente Nijmegen, provincie Gelderland, omgevingsdienst regio Nijmegen en omgevingsdienst regio Arnhem vindt maandelijks een afstemmingsoverleg milieu en bedrijven plaats, de uitvoeringsagenda industrie en omwonenden is hierbij een terugkerend agendapunt.
  • De omgevingsdienst regio Nijmegen voert de daadwerkelijke actualiteitstoetsen uit, er is regelmatig afstemming over de resultaten en vervolgstappen.

4. Duurzame leefomgeving en stimuleren circulair bouwen

  • Om uitvoering te geven aan de ambities uit de Woondeal 2.0 (25% circulair in 2025) hebben we in 2024 ambtelijke inzet geleverd om zo het regionale programma Conceptueel en Circulair Bouwen uitvoering te geven.
  • We hebben daarnaast actief gezocht naar de verbinding met ander intern beleid voor een duurzame leefomgeving zoals klimaatadaptatie, natuur en milieu.

5. Afval

  • In 2024 is gestart met een wekelijkse inzameling van gft-afval gedurende het hele jaar. Hiermee is de dienstverlening op grondstoffen nog verder verhoogd.
  • Er is een container voor hard kunststof op de gemeentewerf geplaatst. Inwoners kunnen nu – naast de milieustraten – afgedankte materialen van hard kunststof ook gratis inleveren bij de gemeentewerf. Het doel is om te voorkomen dat dit materiaal in de Plastic+ container wordt gedeponeerd, zodat afkeur van het ingezamelde Plastic+ zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Werken met de Omgevingswet

  • We hebben de Omgevingsvisie in het digitaal stelsel Omgevingswet gepubliceerd. Zonder inhoudelijk zaken te wijzigen;
  • We zijn begonnen met maken van een handreiking hoe te werken en beleid te maken volgens de Omgevingswet;
  • We hebben een werkproces gemaakt waarin we hebben vastgelegd hoe omgegaan wordt met eten initiatief te faciliteren kan een wijziging van een (buitenplanse)omgevingsplanactiviteit (B)OPA) worden uitgevoerd dan wel een wijziging van het omgevingsplan.
Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 20:04:28 met de export van 06/26/2025 19:53:12