Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners met een beperking. Daardoor neemt de zelfredzaamheid en deelname aan het maatschappelijk verkeer van inwoners toe.
In Beuningen verzorgt de BVO DRAN naast het vraagafhankelijk vervoer (het zogenaamde sociaal vervoer of Wmo-vervoer) ook het leerlingenvervoer en het Jeugdwet vervoer.
Terugblik afgelopen jaar
- In 2024 heeft de BVO DRAN diverse taken uitgevoerd. Allereerst de reguliere werkzaamheden, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen en het onderhouden van de contacten met diverse partners, zoals de provincie Gelderland.
- BVO DRAN heeft in overleg met gemeenten het contract ...met het callcenter verlengd, het bestaande contract gaf die mogelijkheid. Ook zijn alle telefoonnummers gewijzigd naar 088-nummers vanuit het juridisch argument, dat extra kosten (boven gebruikelijke belkosten) niet in rekening mogen worden gebracht bij de inwoner.
- Voor het routevervoer dat al aanbesteed was, is bij de verlenging per 1 augustus 2024 een additionele vergoeding afgesproken voor de inzet van zero emissie voertuigen. Voor het vraagafhankelijk vervoer dat al aanbesteed was, is dit in de eerste verlengingsperiode nog niet noodzakelijk gebleken. Voor de jaren na 2026 wordt hiermee wel rekening gehouden.
- Voor percelen waar geen contractverlenging was overeengekomen, heeft in februari 2024 een nieuwe aanbesteding plaatsgevonden. Zero emissiekosten zijn in deze contracten onderdeel van het tarief als het personenauto's en taxibusjes betreft. Infasering m.b.t. rolstoelbussen vindt op een later moment plaats.
- De doorontwikkeling naar vervoer o.b.v. zero emissie blijft aandacht vragen in de samenwerking.
- In november is op verzoek van de gemeenteraad Arnhem een intergemeentelijk onderzoek gestart, waar alle GR-deelnemende gemeenten hun medewerking aan verlenen. Dit onderzoek is bedoeld om een vergelijking te maken tussen data en beleidskeuzes, en heeft het voordeel dat alle deelnemende gemeenten kennis mogen nemen van de inzichten die het onderzoek oplevert. Het onderzoek wordt naar verwachting in 2025 afgerond.
- Het tekort aan chauffeurs blijft een thema waar we gezamenlijk zoeken naar oplossingen in de uitvoering van het vervoer, waaronder mogelijk invoeren van vaste instroommomenten.
- Het verminderen van instroom leerlingenvervoer door het vergroten/aanleren van het zelfstandig reizen krijgt blijvend aandacht.
- De gemeenten en BVO DRAN werken nauw samen om grip te krijgen op de kostenontwikkeling vervoer wat een vast onderwerp op de agenda is. De toename van vergrijzing is een thema wat hierin de komende jaren een rol speelt.
Verantwoording en vooruitblik
De BVO DRAN legt jaarlijks verantwoording af over bovenstaande thema's in hun jaarrekening. De jaarrekening van 2024 zal in april 2025 beschikbaar zijn op de website van de BVO DRAN (www.vervoersorganisatie.nl). Verder gaat de GR in hun kaderbrief voor 2026 dieper in op de actualiteiten.
(x € 1.000) | ||
BVO DRAN | 2023 | 2024 |
Balanstotaal | 10.691 | 10.103 |
Eigen vermogen | 0 | 0 |
Vreemd vermogen | 10.691 | 10.103 |
Totaal exploitatie | 20.225 | 22.384 |
Beuningen deelname % | 2,9% | 2,5% |
Gemeentelijke bijdrage | 592 | 562 |
Inventarisatie risico's | n.v.t. | n.v.t. |
Weerstandsvermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Risico tekort Beuningen | n.v.t. | n.v.t. |