Paragrafen

Bedrijfsvoering

Website en bewonersbetrokkenheid

Communicatie
Team Communicatie & Representatie is nauw verbonden met alle afdelingen binnen de ambtelijke organisatie, met het bestuur en met de griffie. Daarnaast is dit team ook ‘gesprekspartner’ richting inwoners, ondernemers, andere (maatschappelijke) organisaties en de pers/media. We vertalen dat wat buiten leeft naar binnen en andersom.
Het team vervult een belangrijke rol als verbinder en regisseur tussen intern en extern. Helderheid, transparantie, toegankelijkheid en betrouwbaarheid vormen belangrijke uitgangspunten in onze communicatie. Hierbij hebben en houden we als team oog voor de behoeften van iedere doelgroep en houden we rekening met diversiteit.

Wat wilden we bereiken?

  1. De Omgevingswet ging per 1 januari 2024 in. Dat betekende dat initiatiefnemers een andere werkwijze moesten gaan gebruiken. We wilden dat initiatiefnemers wisten welke stappen ze moesten zetten om een initiatief in te dienen.
  2. Op initiatief van de gemeenteraad is er een kadernota participatie opgesteld. Inwoners, ondernemers of andere organisaties konden volgens dat kader meedoen met een initiatief van de gemeente of zelf een initiatief indienen.
  3. Duurzaamheid was een landelijk thema dat we wilden vertalen naar een lokale aanpak.
  4. Onze website was toe aan vernieuwing en verjonging. Deze wilden we makkelijker en nog inclusiever ontsluiten naar onze doelgroepen.
  5. We wilden blijven beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel om onze opgaven te kunnen vervullen. Dat betekende dat wij ons als aantrekkelijke werkgever moesten onderscheiden. We wilden hierbij niet alleen kijken naar instroom, maar ook naar doorstroom en uitstroom.
  6. We wilden meer inzicht krijgen in hoe we onze doelgroepen nog beter konden bereiken en welke informatiebehoefte zij (latent) hadden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  1. We hebben initiatiefnemers geïnformeerd over hoe wij ze verder konden helpen met hun initiatief. Hiervoor maakten we gebruik van onze middelenmix, zoals onze website en gemeentepagina in huis-aan-huis krant de Maas & Waler.
  2. De kadernota Participatie is afgelopen jaar intern en extern geïmplementeerd. Team Communicatie & Representatie adviseerde over de implementatie.
  3. Op het gebied van duurzaamheid hebben verschillende lokale en landelijke campagnes gelopen waar we op hebben aangesloten. Bijvoorbeeld het verduurzamen van koophuizen, minder houtstook en het promoten van het regionaal energieloket.
  4. We hebben een nieuwe website ontwikkeld. De gebruiker stond hierin centraal. Er is kritisch gekeken naar de content die op de website stond en de toegankelijkheid voor alle typen gebruikers.
  5. In 2024 stelden we samen met de afdeling P&O een projectplan voor arbeidsmarktcommunicatie op en gaven hier uitvoering aan.
  6. In 2024 voerden we een mediaonderzoek uit naar de kanalen die wij inzetten: de gemeentepagina, sociale media en het gemeentemagazine.

Wat hebben we bereikt?

  1. Op onze website staat een actueel stappenplan gezet voor initiatiefnemers. Ook staan daar veelgestelde vragen en antwoorden daarop. Zo kunnen initiatiefnemers vooruit.
  2. Op onze gemeentepagina in de Maas & Waler, onze website en onze sociale media kanalen informeerden we inwoners regelmatig over hoe ze kunnen participeren in besluitvorming.
  3. Het thema duurzaamheid hebben we lokaal nog meer ingekleurd, bijvoorbeeld middels de duurzaamheidsspecial in de Maas & Waler en lokale regelingen voor het verduurzamen van koopwoningen voor inwoners met een smalle beurs.
  4. We hebben een nieuwe, overzichtelijke, toegankelijke website opgezet. Deze website is in Q2 live gegaan.
  5. Verschillende communicatieacties rondom arbeidsmarktcommunicatie zijn ontwikkeld. Zo zijn de vacatureteksten vernieuwd volgens een duidelijker format en hebben we een wervingsvideo gemaakt.
  6. We hebben inzicht gekregen in de manier waarop inwoners willen dat we onze mediakanalen inzetten. Op basis van dit mediaonderzoek hebben we besloten om geen gebruik meer te maken van X (voorheen Twitter).

Representatie en Kabinetszaken
Inwoners, ondernemers en verenigingen die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor de samenleving, wilden we de erkenning geven die zij verdienden. Wij verzorgden het hele proces van Koninklijke onderscheidingen, gemeentelijke onderscheidingen en Koninklijke predicaten. In 2024 is hier de gemeentelijke topsportpenning bijgekomen. Deze onderscheiding is in het leven geroepen om lokale sporters die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd te erkennen. In 2024 zijn er 25 aanvragen in behandeling genomen. Uiteindelijk zijn er 12 onderscheidingen uitgereikt.

Evenementen
We organiseerden in 2024 publieke evenementen, zoals de jaarlijkse herdenkingen en vieringen, de doortocht van de 4DAAGSE, de Veteranenbijeenkomsten en de Lichtjesavond. Ook is er een nieuwe kinderburgemeester aangesteld, die we hebben begeleid in haar publieke optredens. Deze evenementen droegen ertoe bij dat inwoners zich meer met elkaar verbinden. Daarnaast was dit goede promotie voor onze gemeente.  

Bewonersbetrokkenheid/participatie
Er is veel betrokkenheid van inwoners bij het reilen en zeilen in de gemeente en vice versa. In 2023 stelden we nieuw participatiebeleid op. In 2024 werd dit beleid uitgewerkt. Ook trainden we collega’s om te werken met dit beleid in de praktijk. Daarnaast informeerden we meer inwoners over hoe ze met ons in gesprek kunnen gaan en hoe zij zo een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van onze gemeente.


Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 20:04:28 met de export van 06/26/2025 19:53:12